• Skip to main content
  • Skip to footer
  • Naar navigatie
  • Naar secondaire navigatie
Regio Hart van Brabant logo

Samenwerkende gemeenten

  • Raadsleden
  • Bestuurders
  • Ambtenaren
  • Inwoners
Contact
Profielpop
  • Over Regio Hart van Brabant
    • Gemeenschappelijke regeling
      • Het karakter van onze samenwerking
      • Gastheergemeente en centrumgemeente
    • Kernagenda
    • Bestuur en organisatie
      • Algemeen en dagelijks bestuur
      • Bestuurscommissie Jeugd
        • Beleidskader jeugdhulp
        • Uitvoering jeugdhulptaken
        • Bekostiging en verantwoording jeugdhulp
      • Portefeuillehoudersoverleggen
      • Kring gemeentesecretarissen
      • Ambtelijk netwerk en regiobureau
      • Midpoint Brabant
      • Projectmatig werken
    • Regionale adviescommissie en de raden
      • Regionale adviescommissie
      • Formele stukken naar de raad
      • Bijeenkomsten voor raadsleden
        • Verenigde vergadering
        • Terugblik radenbijeenkomsten
    • Financien en verantwoording
      • Proces totstandkoming jaarstukken
      • Begroting en verantwoording
  • Vergaderstukken
  • Programma's en projecten
    • Sociaal domein
      • Integraal sociaal domein
        • Aanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
        • Aanpak Laaggeletterdheid
        • Haalbaarheidsonderzoek SUNN
        • Lobby
        • Maatpact
        • Zorgen Doen We Samen
        • Capaciteit Toegangen
        • Convenant met zorgverzekeraars
        • Integrale inkoop
        • Van Asiel tot en met Integratie
      • Jeugdhulp
        • Thema 1: wonen doe je thuis
        • Thema 2: ieder kind groeit veilig op
        • Thema 3: snel op de juiste plek
        • Thema 4: thuis op school
        • Randvoorwaarden jeugdhulp
      • Maatschappelijke Ontwikkeling
        • Beschermd Wonen
        • Woonzorgvisie
        • Woonzorganalyse
      • Arbeidsparticipatie
        • Actieplan Talentonwikkeling Midden-Brabant
        • Bundeling middelen
        • Human Capital Agenda’s
        • Leerwerkloket Midden-Brabant
        • Ondernemersakkoord Midden-Brabant
        • Praktijkleren Midden-Brabant
        • Regionaal Mobiliteitsteam Arbeidsmarktregio Midden-Brabant (RMT)
        • Regionale aansturing jeugdwerkloosheidsvrije regio
        • Regionale mbo-agenda
        • Regionale samenwerking Werk en Inkomen
        • Reshoring Tool
        • Werkgeversservicepunt Midden-Brabant (WSP)
    • Fysiek domein
      • Toekomstbestendig Landelijk Gebied
      • Integraal fysiek domein
        • Regionale omgevingsagenda
        • Regionale investeringsagenda
      • Duurzame Verstedelijking 
        • Stedelijke Regio Breda – Tilburg
      • Mobiliteitstransitie
      • Energie & Klimaat
        • Regionale Energie- en Klimaatstrategie
        • Doelmatig waterbeheer
    • Economisch domein
  • Wie is wie?
    • Bestuurders
    • Gemeentesecretarissen
    • Poho-coördinatoren
    • Intern coördinatoren
    • Regionale adviescommissie
    • Raadsleden
    • Griffiers
    • Werkgroepvoorzitters
    • Regiobureau
  • Actueel
    • Agenda
    • Nieuws
    • Nieuwsbrief
Foto: Spoorpark Tilburg | Jostijn Ligtvoet
Submenu
    • Programma's en projecten
      • Sociaal domein
        • Integraal sociaal domein
          • Integrale inkoop
Terug

Home – Programma’s en projecten – Sociaal domein – Integraal sociaal domein – Integrale inkoop

Je bevindt je op: www.regio-hartvanbrabant.nl/inkoopsociaaldomein

Herinrichting sociaal domein (integrale inkoop)

In Regio Hart van Brabant is in 2021 en 2022 hard gewerkt aan een integrale inkoopstrategie voor het sociaal domein: Jeugdhulp, Wmo en Participatie. Vanaf 1 januari 2023 zijn de nieuwe contracten van kracht. 

Aanleiding 

In de afgelopen jaren waren een paar honderd aanbieders actief in Regio Hart van Brabant. Dat maakte de samenwerking tussen aanbieders lastig. En hun aanbod sloot ook niet altijd goed aan op de basisvoorzieningen in de wijken en dorpen, terwijl preventie en oplossingen in het gewone dagelijks leven steeds belangrijker worden. Veel inwoners kregen hulp van meerdere aanbieders. Er waren ook wachtlijsten. Het kostte de toegang/wijkteams veel moeite om de weg te vinden in het aanbod van al die aanbieders, en om alles goed af te stemmen. Mensen moesten dus lang wachten op hulp of ondersteuning. En de totale kosten liepen op. 

Proces

De gemeenten in Hart van Brabant willen goede zorg en ondersteuning, die toegankelijk is voor inwoners die het nodig hebben en die betaalbaar is voor de gemeenten. In januari 2021 zijn we gestart met de voorbereiding, in 2022 zijn de aanbestedingsprocedures doorlopen en is gestart met de voorbereiding van de implementatie van de nieuwe inkoop. De contracten zijn op 1 november 2022 afgesloten.  

Per 1 januari 2023 zijn we gestart met de uitvoering van de nieuwe werkwijze en verdere implementatie. Voor 2023 zien we de volgende vier implementatiesporen: 

  1. Systemen: de omslag van de systemen in de toegangen en backoffices van zowel de gemeenten als aanbieders 
  1. Sturing en samenwerking: ontwikkeling en invoering van het nieuwe sturingsmodel bestaande uit: 
  1. Contractmanagers en beheer, transformatie- en domeinmanagers 
  1. Dashboards (monitoring en businessanalyse) 
  1. Toezichthouden 
  1. Toekomstige governance regionale inkoop 
  1. Ontwikkelopgaven: het vormgeven en implementeren van alle ontwikkelopgaven zoals besproken en vastgelegd met aanbieders 
  1. Deskundigheid: het opleiden en coachen van medewerkers die met het nieuwe systeem gaan werken en de bewegingen moeten realiseren. 

De uitgangspunten

  • Van zorg overnemen naar het snel vinden van oplossingen in het gewone leven (waar mogelijk). 
  • Van oog voor de zorgvraag naar oog voor zorgvraag & maatschappelijke rol (werk, opleiding). 
  • Van lange procedures naar snel op weg geholpen. 
  • Van open-einde financiering naar grip op de financiën met meer gesloten financiering. 
  • Van een individualistisch en groot zorglandschap naar een overzichtelijk en kwalitatief veld zorgaanbieders dat elkaar kent. 
  • Van achteraf handhaven naar oneigenlijk gebruik voorkomen en het geld besteden aan zorg (zorggeld=zorggeld). 

Om welke zorg/ondersteuning gaat het

Eerst zijn de door de gemeenteraden vastgestelde uitgangspunten uitgewerkt. Hierbij zijn verschillende inkoopsporen en segmenten benoemd. Voor Wmo gaat het om beschermd wonen en begeleiding. Voor Jeugdhulp om hoogspecialistische zorg, wonen, dagbegeleiding en respijtzorg, veel voorkomende zorg, en crisisopvang. En voor Participatie om ontwikkelingsgerichte arbeidsmatige dagbesteding. 

Bekostiging

Per inkoopspoor/segment is bepaald hoe de zorg/ondersteuning betaald wordt. Een groot deel wordt taakgericht bekostigd. Dat betekent dat de aanbieder één totaalbedrag krijgt voor alle zorg/ondersteuning aan alle zorgvragers. De rest gaat via PxQ. Dat staat voor ‘Price x Quantity’; dus de aanbieder krijgt een prijs per geleverd product.  

Voor jeugdhulp is de volgende bekostiging afgesproken: 

  • Segment 1, hoogspecialistische zorg: taakgericht 
  • Segment 2, wonen: PxQ 
  • Segment 3, dagbegeleiding en respijtzorg: PxQ 
  • Segment 4, veel voorkomende zorg: PxQ 
  • Segment 5, crisisopvang: taakgericht 

Voor Wmo is de volgende bekostiging afgesproken: 

  • Wmo Begeleiding: taakgericht 
  • Wmo Beschermd Wonen: taakgericht 

Voor Participatie is de volgende bekostiging afgesproken: 

  • Ontwikkelingsgerichte arbeidsmatige dagbesteding: taakgericht 

Europese aanbesteding

Vervolgens heeft een Europese aanbesteding plaatsgevonden. Daarvoor zijn de aanbestedingsdocumenten op Tenderned geplaatst. Alle geïnteresseerde aanbieders konden hierop inschrijven. Na afloop van de inschrijftermijn, zijn per inkoopspoor/segment de beste inschrijvingen geselecteerd. Met deze partijen heeft een serie diepgaande dialoogsessies plaatsgevonden, om het aanbod zo concreet mogelijk aan te laten sluiten bij de uitgangspunten. Na de dialoogsessies zijn de afspraken vastgelegd in contracten. 

De contractpartners

Voor jeugdhulp zijn de volgende aanbieders gecontracteerd: 

  • Segment 1, hoogspecialistische zorg (taakgericht): 1 coalitie Crossroads (Sterk Huis, GGZ-Breburg, Amarant, Viersprong) 
  • Segment 2, wonen (PxQ): 5 aanbieders, waarbij 3 nieuwe partijen noodzakelijk zijn vanwege tekorten aan pleegzorg en kleinschalige woonvormen 
  • Segment 3, dagbegeleiding & respijtzorg (PxQ): 
  • 10 aanbieders dagbegeleiding 
  • 8 aanbieders respijtzorg 
  • Segment 4, veel voorkomende zorg (PxQ): 
  • 35 aanbieders (op regioniveau) 
  • 29 aanbieders voor gebied Tilburg 
  • 20 aanbieders voor gebied Dongen, Gilze en Rijen, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau 
  • 20 aanbieders voor gebied Goirle, Hilvarenbeek, Dongen 
  • 25 aanbieders voor gebied Loon op Zand, Heusden, Waalwijk 
  • Segment 5, crisiszorg (taakgericht): 1 coalitie Crossroads (Sterk Huis, GGZ-Breburg, Amarant) 

NB: een totaaloverzicht van alle jeugdhulpaanbieders volgt. 

Voor Wmo zijn de volgende aanbieders gecontracteerd: 

  • Beschermd Wonen (taakgericht): 1 coalitie Beschermd Wonen voor hele Regio Hart van Brabant (RIBW, SMO Traverse, Prisma, Impegno, Amarant, GGz Breburg, Sterk Huis, Het Werkt, ASVZ, Buro Maks) 
  • Begeleiding (taakgericht): 1 coalitie Begeleiding per gebied: Oost, West, Heusden & Tilburg (RIBW, SMO Traverse, Prisma, Impegno, Amarant, Thebe, GGz Breburg, Sterk Huis, Het Werkt, ASVZ, Buro Maks). 

NB: Waalwijk en Loon op Zand doen voor Begeleiding niet mee aan regionale aanbesteding. 

Voor participatie zijn de volgende aanbieders gecontracteerd: 

  • Ontwikkelingsgerichte arbeidsmatige dagbesteding (taakgericht): Diamantgroep. Diamantgroep heeft zelf samenwerkingspartners gezocht. Oisterwijk en Baarle-Nassau nemen deel aan een ontwikkel- en werkbedrijf in een andere regio, maar sluiten wel aan op de resultaten van de inkoop. Waalwijk, Heusden en Loon op Zand kopen zelf arbeidsmatige dagbesteding in en zoeken aansluiting op participatie.

Een zorgvuldige overgang

Er is aandacht voor een zorgvuldige overgang van de oude naar de nieuwe situatie: 

  • De nieuwe contracten zijn ingegaan op 1 januari 2023. 
  • Huidige beschikkingen lopen door bij de huidige aanbieder. 
  • Nieuwe beschikkingen die starten vóór 1-1-2023 voor cliënten die al langer zorg krijgen kunnen nog maximaal een jaar bij de huidige aanbieder. 

Algemene informatie

Bestuurlijk opdrachtgever

  • Dion Dankers
  • Marcelle Hendrickx
  • Peter van Steen
  • Dilek Odabasi - Seker

Ambtelijk opdrachtgever

Bart Geluk, Louis Theunissen, Frans Swinkels en Nicole Boonmann 

Gedelegeerd opdrachtgevers namens de kring gemeentesecretarissen 

Projectleider

Rahima Mejres

Doelstelling

Door middel van een zorgvuldige implementatie over de vier sporen, willen we de volgende resultaten bereiken om te komen tot een toekomstbestendig zorgsysteem van toegankelijkheid en financiën: 

  1. Van inspanningsgericht naar taakgericht werken 
  2. Van regionaal naar tevens gebiedsgericht organiseren en werken 
  3. Van klassieke opdrachtgeverschap naar samen in (strategisch) partnerschap 

Relatie tot kernagenda

  • Opgave: we borgen en realiseren de uitgangspunten van de nieuwe inkoop door middel van een zorgvuldige implementatie en uitvoering van de nieuwe inkoop. 
  • Activiteit: operationaliseren uitgangspunten nieuwe inkoop met voldoende kwalitatieve en kwantitatieve checks & balances in de implementatie. Invoeren regionale monitoring inkoop Wmo (in lijn met de monitoring Jeugd). 

Fase / looptijd

Uitvoeringsfase

Financiering

€ 885.400 via een aparte bijdrage per gemeente 

Overige informatie

Er zijn verschillen per deelproject:  

  • Aan de inkoop voor jeugdhulp hebben alle elf gemeenten meegedaan. 
  • Aan de inkoop voor Wmo Beschermd Wonen hebben alle elf gemeenten meegedaan. 
  • Aan de inkoop voor Wmo Begeleiding hebben negen gemeenten meegedaan: Tilburg, Heusden, Goirle, Hilvarenbeek, Oisterwijk, Dongen, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen (dus Waalwijk en Loon op Zand niet). 
  • Aan de inkoop van Participatie hebben zes gemeenten meegedaan: Tilburg, Goirle, Hilvarenbeek, Dongen, Alphen-Chaam, en Gilze en Rijen. Oisterwijk en Baarle-Nassau nemen deel aan een ontwikkel- en werkbedrijf in een andere regio, maar sluiten wel aan op de resultaten van de inkoop. Waalwijk, Heusden en Loon op Zand kopen zelf arbeidsmatige dagbesteding in en zoeken aansluiting op participatie. 

Betrokken partijen

Zorgaanbieders

Deelnemende gemeenten

  • Alphen-Chaam
  • Baarle-Nassau
  • Dongen
  • Gilze en Rijen
  • Goirle
  • Heusden
  • Hilvarenbeek
  • Loon op Zand
  • Oisterwijk
  • Tilburg
  • Waalwijk

Contact

Meer weten? 

Wil je hier meer over weten, of heb je een vraag of opmerking? Je bereikt ons via inkoopjeugdhvb@tilburg.nl (inkoop jeugdhulp) of inkoopwmo@tilburg.nl (inkoop Wmo). 

Logo gemeente Alphen Chaam
Logo gemeente Baarle-Nassau
Logo gemeente Dongen
Logo gemeente Gilze En Rijen
Logo gemeente Goirle
Logo gemeente Heusden
Logo gemeente Hilvarenbeek
Logo gemeente Loon op Zand
Logo gemeente Waalwijk

Footer

Logo Regio Hart van Brabant

Postadres

Postbus 788
5000 AT Tilburg

Bezoekadres

Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
(Gebouw 88, tweede verdieping)

(013) 744 04 06
info@regio-hartvanbrabant.nl

Direct naar

  • Sociaal domein
  • Fysiek domein
  • Economisch domein
  • Nieuws
LinkedIn Logo Twitter Logo Youtube Logo Envelop

© 2025 · Regio Hart van Brabant

Privacyverklaring

Toegankelijkheidsverklaring